Linkbuilding guiden – hvad er det og hvordan gør man?
Denne guide er til dig, som gerne vil have svar på hvad linkbuilding er, hvorfor det er et afgørende element i SEO-arbejdet, og modtage konkrete råd til hvordan man kan gøre det.
Til sidst i guiden får du desuden en lille bonus i form af 3 stærke links, som du selv kan oprette gratis i dag til din egen hjemmeside.
Hvad er linkbuilding?
Forsimplet kan man sige, at et link bliver betragtet som en anbefaling af din side, og er dermed en blåstempling af din sides kvalitet. Antallet af hjemmesider som linker til din (og kvaliteten af disse), har altid været en afgørende rangeringsfaktor når Googles algoritmer skal bedømme din hjemmeside og dine søgeordsplaceringer.
For søgemaskinen som crawler det store internet igennem, betragtes links som de gader der går imellem sider. Ved brug af sofistikeret linkanalyse kan maskinen således finde ud af, hvordan sider er relateret til hinanden og på hvilke måder.
På trods af at Google har foretaget tusindvis af ændringer på deres algoritmer igennem årene, så tilskriver vi professionelle i branchen stadig en stor andel af Googles bedømmelsesalgoritme til link-relaterede faktorer.
Flere store industriundersøgelser udarbejdet af de førende SEO-analyseinstitutter understøtter dette. Eksempelvis foretog Backlinko tilbage i 2016 en analyse af 1 mio. søgeresultater i Google, og fandt at links forbliver Googles nr. 1 bedømmelseskriterie.
Desuden har Google selv bekræftet, at links stadig er en af de 3 vigtigste rangeringsfaktorer.
Via links kan søgemaskinen ikke blot analysere sig frem til populariteten af websites og undersider baseret på antallet af og populariteten af de sider som linker til dem, men også ved hjælp af andre elementer såsom tillid, spam og autoritet. Troværdige hjemmesider har nemlig en tendens til at linke til andre troværdige websites, mens spammy hjemmesider modtager meget få links fra troværdige kilder.
Det betyder også at linkbuilding er blevet mere kompliceret og nuanceret i dag. Tidligere skulle man blot fokusere på at få så mange links som muligt til sit website. Men idet algoritmen med tiden er blevet mere avanceret, så er selve arbejdet med linkbuilding også blevet det. I dag er det især vigtigt at man ikke foretager åbenlys linkmanipulation – altså er det en kunst at få din aktive linkbuilding til at se så ”naturlig” ud som muligt.
Selvom alle i branchen kan blive enige om, at links er afgørende for en hjemmesides synlighed på Google. Så er selve linkbuilding metoderne meget omdiskuteret, og vi professionelle vælger forskellige veje til Rom (de gode søgeplaceringer). Nogle vælger at påtage sig større risiko end andre, og enkelte vælger primært at følge Googles egne retningslinjer.
Linkbuilding handler i sagens natur om at skaffe links til din side. Men linkbuilding har udviklet sig utroligt meget i takt med Googles algoritmeopdateringer. Derfor handler det ikke længere om at få så mange links som muligt, uanset hvor de kommer fra. Tidligere var Googles algoritmer ikke sofistikerede nok til at gennemskue kvaliteten af links, og derfor var det helt store våbenkapløb i gang. Under dette kapløb blev alle kneb og tvivlsomme metoder benyttet, fx ”linkfarms” og andet, til at få så mange links som muligt, og dermed manipulerede man voldsomt med søgeresultaterne.
Den tid er forbi, hvor det kan lade sig gøre. Man kan dog stadig blive belønnet på kort sigt ved disse tvivlsomme metoder, men hvis der er tale om en voldsom manipulation af links, vil man på længere sigt risikere at blive straffet når Google opdager det. Disse straffe kan variere på baggrund af ens forseelse. Lige fra ”filtrering” (en del af hovedalgoritmen der fungerer som et anker, som holder ens site nede, og gør det meget svært at rangere højt i søgeresultaterne) til en “manuel straf” (en manuel gennemgang fra en Google medarbejder som medfører en straf eller et decideret forbud, så man forsvinder fra Googles søgeresultater). Du kan læse mere om Googles typer af sanktioner her.
I branchen betegnes disse metoder også som Black Hat. Men da Googles algoritmer med tiden er blevet langt mere avancerede, er søgemaskinen blevet bedre til at gennemskue disse tvivlsomme linkordninger. Man ser derfor sjældent disse åbenlyse Black Hat metoder blive anvendt, da de hurtigt bliver opdaget og straffet hårdt af Google.
Hvad siger Google selv om linkbuilding?
Google har helt klare retningslinjer når det gælder god skik for linkbuilding:
Det er en oplagt metode til at udnytte det man i SEO fagsprog kalder for “long tail” keywords. Begrebet betyder blot, lange søgeord på dansk, og dækker over søgeudtryk der indeholder mere end 2 ord og typisk 3-5 ord. Når dit indhold er autentisk, og serverer relevante svar på de spørgsmål som dine brugere kunne sidde inde med, er sandsynligheden større for at det når ud til flere i din målgruppe. Det er også en af de basale rangeringsfaktorer i Google’s Hummingbird algoritmer. Du kan læse mere detaljeret om de forskellige navngivne dele af Google’s algoritmer som har indflydelse på dine søgeplaceringer her.
Og de uddyber:
Alle links, der har til formål at manipulere PageRank eller et websites rangering i Googles søgeresultater, kan blive betragtet som en del af en linkudveksling og i strid med Googles retningslinjer for webmastere. Dette omfatter al adfærd, der manipulerer links til eller udgående links fra dit website.
Følgende er eksempler på linkordninger som kan have en negativ effekt på et sites evne til at rangere i søgeresultaterne:
- Købe eller sælge links der videregiver PageRank. Det inkluderer udveksling af penge for links, eller indlæg der indeholder links, udveksling af varer eller services for links eller sende nogen en ”gratis” produkt i bytte for at de skriver omkring det og inkluderer et link.
- Overdreven linkbytte (”Link til mig og jeg linker retur til dig”) eller partnersider med det ene formål at kryds-linke.
- Storstilet artikel markedsføring eller gæsteblog kampagner med søgeordsrige ankertekst links.
- Anvendelsen af programmer eller services til at skabe link til din hjemmeside.
Oversat og citeret fra Googles retninglinjer for webmastere.
Kan potentielle kunder finde dig online?
Få et uforpligtende tilbud på SEO
Linkbuilding metoder som holder sig inden for Googles retningslinjer kaldes derfor også for White Hat linkbulding.
Google opdeler selv links i følgende 2 hovedkategorier:
Link earning vs. acquiring links
Her skal man holde tungen lige i munden, da alle begreberne godt kan virke rodet og forvirrende.
En af de primære forskelle imellem link earning og acquiring links er, at førstnævnte koncept drejer sig om at udarbejde værdifulde ressourcer, som vil få folk til organisk at belønne dig med et link eller omtale. Imens den anden handler om at skabe links på egen hånd.
Men Google har altså meldt ud, at alle former for manipulation med links eller aktiv opbygning af links (acquiring links) overskrider deres retningslinjer.
Derfor tænker du nok, er linkbuilding (aqcuired links) så overhovedet "lovligt"?
Ifølge Google er svaret et rungende nej!
Alle former for køb af linkbuilding services, eller i det hele taget aktivt arbejde imod at anskaffe links, uanset om du selv udfører den, eller som mange vælger at søge hjælp ved en SEO-professionel med det formål at manipulere med Googles søgeresultater, overskrider Googles retningslinjer. Uanset om SEO-bureauet så selv kalder det White Hat linkbuilding i deres eksterne kommunikation.
Betyder det så, at ingen laver linkbuilding? Nej!
Langt de fleste SEO-professionelle arbejder med linkbuilding (aqcuiring) og ikke link earning. Hvis linkbuilding ikke er en aktiv del af din SEO-strategi, kan du se langt efter topplaceringer i søgeresultaterne. En aktiv linkbuilding strategi giver flere links, og resulterer dermed i bedre rangeringer frem for hvis du blot følger Googles ”gode vejledning”.
Ifølge Google skal man bare lave noget godt indhold, så kommer de links man fortjener helt af sig selv. Filosofien bag er: at skabelsen af godt indhold betaler sig hjem, links er som regel en form for redaktionelle stemmer givet, og desto mere værdiskabende dit indhold er, desto større chancer er der for at andre vil finde dit indhold værdifuldt for deres læsere og linke til det.
Det er som udgangspunkt heller ikke forkert. Men alle hjemmesider som ikke har arbejdet med SEO tidligere, eller har et helt nyoprettet domæne ved, at dette ikke er hele sandheden. Links kommer ikke bare af sig selv, med mindre du laver noget helt ekstraordinært fantastisk og unikt indhold – OG samtidig gør folk opmærksom på dit indhold.
Det giver også anledning til et væsentligt opfølgende spørgsmål. Hvordan skal de naturlige links komme organisk, når man ikke bliver set?
I de fleste tilfælde hænger placeringer i søgeresultaterne sammen med antallet af links som man tiltrækker naturligt. Det er et helt naturligt mønster, at folk der eksempelvis er hjælpsomme i et forum, foretager en søgning og i blandt de øverste resultater vælger en reference som giver et fornuftigt svar. Det samme er tilfældet, når man foretager research til sine artikler og blogindlæg, idet man oftest forbinder de øverste søgeresultater med de bedste kilder.
Men sidder du med en ny hjemmeside, eller endnu ikke har arbejdet med SEO, og som resultat deraf endnu ikke er synlig øverst i søgeresultaterne? Ja så er gode råde dyre. For hvordan skal du så tiltrække de naturlige links?
Her er det en mulighed at starte med en mere kreativ Grey Hat tilgang til sine linkbuilding metoder. Brug alle kneb for at komme til tops, og sikrer dig samtidig at din hjemmeside har linkværdigt kvalitetsindhold. Når du med tiden får tiltrukket naturlige kvalitetslinks, kan du begynde at sortere i dine ”spamlinks” og fjerne dem af dårlig kvalitet. Det er derfor vigtigt, at du har fuld adgang til alle de steder, hvor du har oprettet dine links.
En stor udfordring ved at få links på en naturlig måde (link earning) er, at det alligevel kræver en markant markedsføringsindsats. Hvor mange virksomheder står lige klar med min. 30.000 kr. til en stor markedsundersøgelse, ekstraordinært videoindhold, PR stunt, konkurrence eller lignende?
En strategi skal også afspejle sig i kundernes budget, og netop derfor er et forsigtigt gæt at under 1 % af alle SEO-professionelle i Danmark udfører en 100 % White Hat strategi som holder sig indenfor Googles retningslinjer.
Men algoritmeændringerne har ændret måden som SEO-professionelle arbejder med links på, og fremover vil linkbuilding i højere grad bevæge sig imod at blive en form for digital PR. Den måde man byggede links på for blot nogle få år siden virker ikke mere. I hvert fald ikke, hvis vi udelukkende gør det.
Fordelingen i en hjemmesides linkprofil imellem earned links og acquired links har rykket sig. Tidligere fokuserede man primært på linkbuilding (acquired links), men i dag bør man i højere grad også fokusere sin indsats på link earning (fortjente links).
Hvad er et godt link?
Der er 3 værdier som et link kan videregive
- Popularitet (PageRank)
Er en algoritme som måler:
– Antallet af indgående links på en webside
– Hvem er det som linker? (Hvor mange links har de selv?)
2. Troværdighed (Trust)
Trust får man fra troværdige sider, man kan stole på. I toppen af denne kategori finder man tunge domæner såsom offentlige institutioner og store public service medier.
3. Relevans
Siden som afsender linket har samme emne/branche som dig. Derfor bør man ikke kigge så meget efter autoritet eller PageRank her, da det er rigtig godt at have mange af denne type links som befinder sig indenfor samme emne/niche som dig.
Det ideelle link (eller rettere linkets afsender) indeholder følgende kvaliteter:
-
Afsender har sat en dofollow attribut på linket
Links med en attribut som signalerer overfor Google, at det er en almindelig anbefaling som skal overføre PageRank værdi. -
Afsenders domæne er relevant
Domænet som afsender linket til dig, er indenfor samme branche eller har samme emne som dit domæne. -
Afsenders domæne har mange besøgende
- Afsenders domæne har en høj autoritet (Domain Rating)
- Afsenders domæne er troværdigt Domænet har en lav andel af spammy indgående links.
- Undersiden der bliver linket fra, har et lavt antal af udgående links Dette er ikke en håndfast regel, men som en rettesnor siger man, at desto større andelen af udgående links er på en side, desto mindre værdi overfører hvert enkelt link videre
- Linket er placeret højt på siden (Dvs. i brødteksten, footer, sidebar osv.)Desto højere oppe på siden der bliver linket fra - desto mere værdi overfører linket videre til dig.
Hvordan ser en naturlig linkprofil så ud?
En linkprofil er det samlede antal af eksterne links, som du får fra henvisende domæner. Nøgleordet for en sund og naturlig linkprofil er variaton! Og den bør derfor også indeholde en bred vifte af forskellige typer af links.
- En gradvis og kontinuerlig forøgelse af links med få "udsving".Er unaturligt at få en hel masse links over meget kort tid, med mindre du har været i medierne e.l.
-
Har links fra forskellige TLDs og CTLDs. Men primært fra eget land.
Betyder at du skal have links fra domæner i forskellige lande. Gå efter en ratio på 80 % fra eget land. Men links fra Norge/Sverige kunne være nærliggende have i blandt de resterende 20 %. -
Har nofollow-links.
Links med en attribut som signalerer overfor Google, at det IKKE er en almindelig anbefaling som skal overføre PageRank værdi. - Har varierende ankertekster. Det er unaturligt at have 100 indgående links med identiske ankertekster såsom Freelance SEO tekstforfatter.
- Har billedlinks
- Har links med underlige redirects. Det er helt naturligt at have 301 og 302 redirects fra linkkataloger.
-
Har forskellige typer af links.
Fx fra blogs, medier, artikelkataloger, kunder, certifikater, forums og linklister. - Har links fra troværdige afsendere. Fx troværdige medier og offentlige institutioner.
-
Har en naturlig diversitet imellem de undersider som modtager links.
En naturlig profil har flest indgående links til forsiden (ca. 75-80%), og en spredning imellem de landingssider som modtager linksene. Undgå derfor at linke for tungt til dine vigtige "money-sider".
Vil du selv i gang med at linkbuilde?
Så får du her 7 af de bedste og nemmeste metoder:
1. Leverandører /samarbejdspartnere
2. Mentions
Hold øje med mentions. Hvis folk nævner dig online, og de ikke har vedhæftet et link, så spørg om de ikke har lyst til det. Der findes mange smarte overvågningsværktøjer du kan bruge til hjælp. Fx Mention eller Google Alerts.
3. Gæsteblogging
Google vægter ikke værdien af indlæg på andres blogs lige så højt som tidligere. Men har du venner/samarbejdspartnere eller kender bloggere, er det stadig en god idé at anvende gæsteblogging.
Hvis du har mange gæsteblogs, så lad være med at labele dem som gæsteblogs, og undgå at have en bio i dem – link i stedet ud i selve brødteksten.
4. Advertorials
Er en reklame (advertisement) i form af journalistisk indhold (editorial). Det er altså en artikel, som du imod betaling kan få bragt i online medier såsom E-aviser og magasiner. Typisk skriver du endda selv selv artiklen, og det primære formål er at få et stærkt link fra artiklen til din hjemmeside.
Prisen afhænger naturligvis af mediet, men koster typisk fra 1.000 kr. og opefter.
5. sponsorater
Du kan købe links via sponsorater til sportsforeninger og velgørende organisationer. De burde være såkaldte “no-follow” links (links med en attribut som signalerer overfor Google, at det ikke er en almindelig anbefaling som skal overføre PageRank værdi) efter Google’s retningslinjer, da det netop er købte links. Men det ved organisationerne typisk ikke, og det glemmer du at oplyse dem om. Vær dog opmærksom på! At vi ved dog ikke med sikkerhed om Google er opmærksom på denne metode. Derfor er det uklart, hvorvidt disse købte links tæller op i algoritmens bedømmelse.
6. Følg konkurrenternes links
7. opret virksomhedsprofiler
Lav en søgning i Google på: site:.dk “opret virksomhed”. Her kommer de hjemmesider frem, hvor man som virksomhedsejer med et CVR-nr. kan oprette virksomhedsprofiler, kataloger og linke ud fra.
Bonustip:
3 gratis links
- Digitalisér.dk (Et forum som kræver at du opretter dig som bruger).
- Reklamebeskyttelse.dk (En mærkningsordning som kræver indsættelse af mærket på sin hjemmeside).
- Minecookies.org (Tilmeldte får et link, såfremt man anvender cookies på sin hjemmeside, og lever op til de gældende regler for korrekt opsætning).