Hvad er SEO?

Denne guide er til dig, som søger et overblik over hvad SEO egentlig er i et letforståeligt sprog.
Her er IKKE snørklede tekniske forklaringer eller udpræget fagsprog!

Søgemaskineoptimering forkortes SEO, på dansk og internationalt, og stammer fra den engelske betegnelse (Search Engine Optimization). Ganske simpelt er det betegnelsen for arbejdet som fokuserer på at blive mere synlig i søgemaskiners søgeindeks, og opnå så høje placeringer som muligt.

Det var jo let og ligetil at forklare, men nu tænker du sikkert, hvad kræver det så for at opnå højere placeringer? Og det er her at kompleksiteten stiger, da det er vanskeligt at forklare med få sætninger, og uden at folks øjne bliver helt fjerne.

Men bliv nu hængende lidt endnu. SEO kan virke utroligt kompliceret i begyndelsen, og ofte bruger folk i branchen tilmed et kompliceret fagsprog. I stedet for at begynde på nørdede lange beskrivelser af søgemaskineoptimeringens grundlæggende elementer såsom H1-, H2-, H3-tags, meta-tags, ALT-tags, SERP osv. Vil jeg i stedet beskrive det overordnet i et billedsprog, så alle kan være med.

Søgemaskiner er internettets bibliotekarer

Forestil dig at du er ansat som bibliotekar på et bibliotek, der indeholder alle bøger i verden. Folk er afhængig af dig hver dag, for at kunne finde netop den bog som de søger.

Hvordan ville du gøre det?

Du har brug for et system, hvor du ved hvad alle bøger indeholder, og hvordan de er relateret til hinanden. Dit system har altså brug for at kunne opfange en MASSE information, og give det bedste svar på dine låneres spørgsmål. Det er ikke et helt let job!

Søgemaskiner, såsom Google og Bing, er internettets bibliotekarer. Deres system indsamler informationer omkring alle hjemmesider i verden, så de kan hjælpe folk til at finde præcis det de leder efter. En søgemaskines fornemste opgave er at sikre den bedste oplevelse for sine brugere. Det gøres ved at vise de bedste og mest relevante svar på brugerens søgninger. Enhver søgemaskine har sit helt eget system, også kaldet søgealgoritmer. De indeholder deres egen hemmelige opskrift, som omdanner al den information til brugbare søgeresultater.

Hvis du ejer en hjemmeside, så betyder disse søgeresultater meget. Når dine sider har højere søgeplaceringer, vil det hjælpe flere folk til at finde dig. Når de først besøger din side, så har du forhåbentlig fokus på at skabe en god brugeroplevelse med inspirerende indhold, og konstrueret den på en sådan måde, at de besøgende rent intuitivt let kan finde rundt og samtidig bliver “guidet” hen imod en aktiv handling med få klik.

Nøglen til højere rangeringer er at sikre sig, at ens side har de ingredienser som søgemaskinen skal bruge til dens opskrift – dette arbejde kaldes søgemaskineoptimering (SEO).

Forenklet er det to hovedkategorier som søgemaskiner kigger efter, når de skal bedømme din hjemmesides kvalitet i forhold til alle andre derude:

1. On-page: Hvad handler din hjemmeside (eller specifikke underside) om?

2. Off-page: Hvor stor autoritet har din hjemmeside? Hvor populær er den?

Hvilken en er vigtigst?

Det handler ikke om at vælge imellem dem, de er afhængige af hinanden. Du ville heller ikke skulle vælge imellem et fundament eller et tag for dit nye hus. De supplerer hinanden i et samarbejde om at opnå høje Google-placeringer. Men jeg anbefaler generelt, at du får styr på din on-page optimering først, før du fokuserer for meget på off-page. På samme måde som når man bygger et hus, vil man starte ud med at have fundamentet på plads, før man opfører resten af huset. 

Undervejs har man dog af og til brug for at vedligeholde sin on-page SEO. Balanceringen imellem dem vil hjælpe dine brugere, såvel som søgemaskinebotterne, til at forstå din hjemmeside – og det er sådan at de dine rangeringer vil begynde sine forbedringer.

Hvad bliver hjemmesider så helt præcist bedømt efter?

Googles algoritme indeholder mere end 200 bedømmelsesfaktorer, som alle har indflydelse på placeringerne i Google. Nogle vægter naturligvis højere end andre, imens nogle ligefrem kan gøre mere skade frem for gavn i konkurrencen om at blive mest relevant for et søgeord. 

Selvom flere anerkendte SEO-eksperter hævder at kende alle disse faktorer, så er det et faktum at Google holder disse variable hemmelige. Ingen ved præcis hvor mange der eksisterer, og hvor stor betydning hver enkelt har. 

Desuden bliver algoritmen opdateret løbende, og derfor ændrer bedømmelseskriterierne sig også. Google kommer dog en gang imellem med officielle udmeldinger omkring retningslinjerne for deres søgealgoritme, du kan se deres egen Official Google Webmaster Central Blog her

Nu tænker du sikkert. Hvis faktorerne er hemmelige og tilmed ændrer sig løbende, hvordan kan I SEO professionelle så i det hele taget skabe resultater? Er det bare gætværk og snyderi?

Svaret er nej. Men det er også vigtigt at forstå, at SEO er en kompliceret størrelse, og INGEN SEO-eksperter i verden kan garantere 1. pladser på Google. De der alligevel gør det, er useriøse sælgere som man bør være påpasselig med at benytte. I SEO-branchen kan man estimere, og komme med kvalificerede gæt ligesom i andre typer af brancher, men garantier er umulige at give.

SEO konsulenter arbejder ud fra devisen om afprøvning og testning. Grunden til at SEO virker, og at vi som konsulenter kan skabe resultater er således, at vi ved at afprøve, fejle, evaluere og prøve igen ind til det virker – ved hvad der giver gode resultater og hvad der ikke gør. 

I dag findes der desuden meget store SEO Analyse institutter såsom MozSearch Engine LandBacklinkoSearchmetrics og Search Engine Watch som hjælper os. De skriver nyhedsartikler, laver dataanalyser med afsindigt store mængder data, og kan derfor aflæse korrelationer imellem søgemaskineoptimering og effekten på søgeordenes rangeringer. 

Desuden anvender jeg verdens pt. bedste SEO-betalingsværktøj Ahrefs, der på samme måde som Google scanner og indsamler avancerede data på alle hjemmesider i hele verden. 

Lad os vende tilbage til de to hovedkategorier, On-page og Off-page, som jeg nævnte tidligere.

Hvilke faktorer indeholder de hver især?

Hvad er on-page SEO?

On-page SEO (kaldes også ”on-site” SEO) drejer sig om den optimering, man kan foretage inden for hjemmesidens rammer. Search Engine Land har skabt det ”periodiske system” for de vigtigste SEO succesfaktorer i 2017. Du kan selv læse mere detaljeret om de forskellige on-page faktorer nedenunder i grafikken. Jeg vil kort gennemgå de vigtigste her, dog uden at beskrive hvordan det gøres og de bedste metoder. Men husk dette råd når du skriver dit nye indhold, skriv til læserne og optimer til søgemaskinen! 

Title Tags (HT)

Kaldes også for SEO-titlen, da den ikke skal forveksles med en “normal” sides overskrift. Den er usynlig for læseren. Det er i stedet “annonce-titlen”, som dukker frem i Googles søgeresultater. Indsæt dit fokussøgeord i titlen for hver af dine undersider på din hjemmeside. Søgemaskiner tillægger disse en stor værdi fordi, at de ofte opsummerer hvad en side handler om – ligesom en bogtitel.

Meta Description (HD)

Meta beskrivelser er HTML egenskaber som leverer en præcis opsummering af en sides indhold til både søgemaskinen og de søgende. Meta beskrivelsen er den sælgende tekst, der støtter op omkring din SEO-titel ovenover, og forklarer hvad de søgende kan forvente på din side, hvis de klikker på din annonce i søgeresultaterne.

hvad er søgemaskineoptimering (SEO)

Det er ikke altid at Google vælger din beskrivelse. Hvis en søger bruger en søgefrase, som matcher indhold på din side, kan Google finde på at fremhæve dette i stedet. På denne måde sikrer Google at brugeren finder præcist det som søges.

Google bekendtgjorde i september 2009 at hverken meta beskrivelser eller meta søgeord er en rangeringsfaktor i Googles søgealgoritme. Meta beskrivelsen er dog stadig vigtig, da den kan have en positiv effekt på en sides CTR (click-through-rate) på Google. Flere vil klikke ind på en god beskrivelse som opfordrer til handling, hvilket kan have en positiv indvirkning på sidens evne til at rangere højere.

Overskrifter (HH)

Overskrifter og underoverskrifter er normalt de største ord på en side, og derfor giver søgemaskiner dem en smule mere vægt end andre dele af din side. De bør altid formateres med et H-tag, og det er en god idé at indarbejde dine fokussøgeord i overskrifterne på alle sider, men vær sikker på at de stadig afspejler din sides indhold.

Teknisk SEO (Architecture)

Teknisk SEO hører under kategorien, hjemmesidearkitektur, i det periodiske SEO-system nedenfor. Som begrebet antyder handler dette arbejdsområde om rent teknisk at optimere ens hjemmeside, så Google kan finde den og dermed begynde at at rangere i søgeresultaterne. Det sker nemlig ikke af sig selv.

Nogle af de elementer som kan optimeres er: 

  • Crawl (Ac) Googles benytter bots som crawler (scanner) din hjemmesides indhold. Derfor bliver de også kaldt crawlere eller spidere. Det er din opgave at hjælpe disse bots til at finde dit indhold, finde rundt på din hjemmeside og udvælge hvad der er vigtigt og knap så vigtigt. Derfor bør du lave et HTML-sitemap og indsende filen til Google Search Console.

  • Mobilvenlig (Am) Over halvdelen af alle brugere anvender i dag en smartphone når de surfer rundt på internettet. Derfor er det essentielt at din hjemmeside er responsiv. Responsivitet betyder at din hjemmeside tilpasser sig forskellige skærmstørrelser, uanset om man ser den fra en smartphone, tablet, bærbar eller PC-skærm.

  • Hastighed (As) Antallet af sekunder som det tager for din hjemmeside, at blive vist for dine besøgende – er afgørende for hvor mange som bliver på din hjemmeside og andelen som konverterer til salg. Vidste du at over 50 % af online besøgende vil forlade en side, hvis den tager længere end 3 sekunder at loade? Du kan let teste din egen hjemmesides hastighed online ved at klikke herMan kan hastighedsoptimere sin hjemmeside ved bl.a. at komprimere billeder, CDN, samlet CSS, minified indhold m.m. 

Kan potentielle kunder finde dig online?
Få et uforpligtende tilbud på SEO

Optimerer mit webbureau da ikke min nye hjemmeside til Google?

Selvom du lige har fået lavet en sprit ny og flot hjemmeside af dit webbureau, så er det slet ikke sikkert at Google kan finde den. De fleste webbureauer som arbejder med små virksomheder, leverer ofte kun et webdesign. De gode har også tænkt brugervenlighed og konverteringsoptimering ind i dit design. Men det er langt fra en selvfølge, at de følger Googles retningslinjer for webmastere, og kender til de løbende tekniske SEO succesfaktorer. 

Når du vælger webbureau næste gang du vil have en ny hjemmeside, så er det en god idé at vælge et bureau som tænker design, brugervenlighed, konverteringsoptimering og teknisk SEO ind i deres udvikling. På denne måde får du en sælgende side, som er klar til at rangere i Googles søgeresultater, og du sparer samtidig pengene det ville koste at lade et SEO-bureau stå for den tekniske opsætning efterfølgende. 

Hvad er off-page SEO?

Off-page SEO (kaldes også ”off-site” SEO) drejer sig om den optimering man kan foretage uden for hjemmesidens rammer. Off-page søgemaskineoptimering handler primært om at øge din sides autoritet ved at få andre hjemmesider til at linke til din. Dette arbejde kaldes også for linkbuilding. Den største off-page SEO faktor er antallet af og kvaliteten af backlinks til din hjemmeside. Årsagen er helt simpelt, at Google anser et link som en anbefaling af din hjemmeside.

Nogle eksempler på måder du kan opbygge links til din hjemmeside er:

  • Skabe fantastisk indhold som folk har lyst til at linke til fordi det er værdifuldt
  • Social media delinger af dit indhold som ultimativt kan generere links
  • Outreach e-mails til influencers i din branche i håb om at de vil linke til dig
  • Gæsteblogging på sider relateret til din. Disse gæsteindlæg vil have links tilbage til din side
  • Spørg dine leverandører, forhandlere og samarbejdspartnere om de vil linke til dig 
  • Du kan købe links via sponsorater til sportsforeninger og velgørende organisationer

Er du interesseret i at læse mere om opbygningen af links? Så klik ind på min guide til linkbuilding.

Hvor hurtigt virker søgemaskineoptimering?

Er desværre et spørgsmål som er umuligt at give et klar svar på. Det afhænger af rigtig mange faktorer, såsom dit nuværende udgangspunkt, om du tidligere har arbejdet med SEO, SEO-konkurrencen og din branche. Er din hjemmeside helt ny, så kan du ikke forvente at slå dine konkurrenter med det samme. Der kan sagtens gå et år eller endda mere. Især processen med at skabe rigtig godt, fyldestgørende indhold og løbende optimering af det er meget tidskrævende. 

Nogle få parametre som er afgørende for min indsats er disse:

  • Hvor stor er din hjemmeside?
  • Hvor stor er konkurrencen i din branche?
  • Hvilke rangeringer har dine vigtigste søgeord pt. og hvor vil du gerne ligge placeringsmæssigt?
  • Hvor mange søgeord vil du arbejde med?
  • Hvor aktiv har din virksomhed været på sociale medier? Skabelse af content? E-mail marketing? Google Ads?

Hvis du indgår et samarbejde med et SEO-bureau, en SEO konsulent eller freelancer, så bør du tænke på dit samarbejde som en langsigtet investering. Der vil typisk gå omkring 3-12 måneder, før hele resultatet af optimeringen er synligt i søgemaskinerne.

Søgemaskineoptimering (SEO) tager tid og er ressourcekrævende – men god SEO er en langsigtet investering som potentielt giver et stort afkast. Sidder du nu og tænker, at det har for lang en tidshorisont, så er det ikke SEO du skal arbejde med. Men i stedet nogle af de mange andre online markedsføringskanaler såsom betalt annoncering på Google, der skaber resultater med det samme. 

Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] af det såkaldte title-tag er et af de mest oversete aspekter af SEO. At skrive gode title-tags er vigtigt for at kunne øge sine placeringer og sin CTR (click-through […]

0 0 votes
Article Rating