Google Adwords

Google AdWords

Hvad er Google AdWords?

Google AdWords er betaling for at dine annoncer vises ved søgninger som benytter dine udvalgte søgeord. Disse betalte annoncer  vises derfor øverst i Googles søgeresultater (ovenover organiske).

Det kaldes også PPC-annoncering (Pay Per Click), da Google udelukkende tager betaling, når en potentiel kunde/lead klikker på en annonce, og bliver ledt ind på din hjemmeside. Derfor er det essentielt, at annoncerne bliver målrettet, så de kun bliver synlige for dem som søger specifikt efter netop det, din virksomhed tilbyder.

Som Google AdWords freelance konsulent i Odense fastsætter jeg sammen med dig et dagligt budget, som du finder passende, og så kan det altid skaleres, når du oplever at kampagnen giver resultater.

Hvorfor betale for annoncering på Google?

ER DET IKKE NOK AT ARBEJDE MED SEO?

En seriøs indsats med søgemaskineoptimering kan naturligvis godt stå alene og skabe rigtig gode resultater. Men her er nogle få grunde til, hvorfor du bør tage annoncering med i dine overvejelser. 

SØGEMASKINEOPTIMERING ER EN TIDSKRÆVENDE PROCES

Hvis man vil ligge helt i top på Googles side 1, må man væbne sig med tålmodighed, før man kan se ens indsats bære frugt – og virkelig slå igennem på Google. Afhængig af branchen og konkurrencen kan der gå flere måneder eller endda år. Derfor betragtes SEO som en langsigtet investering. 

ADWORDS SKABER RESULTATER FRA DAG 1 OG FÅR DIG STRAKS PÅ SIDE 1!

Med Adwords kan vi vise resultater efter et par timer (2-24 timer), og i modsætning til SEO (organisk) kan vi garantere at din virksomhed ligger øverst på side 1 for dine udvalgte søgeord.

GAVNLIGE SYNERGIEFFEKTER

Skaber en god synergieffekt imellem dem, da AdWords også kan bruges til at teste SEO af. Vi får altså svar på om det kan det betale sig, at bruge en masse tid på SEO?

Trafik og interaktion på din hjemmeside er et vigtigt parameter i Googles rangering.  Derfor er Adwords-annoncering en rigtig gode idé, da det giver trafik på din side, og de besøgende forhåbentlig bruger tid når de først er kommet derind.  

PRES FRA DINE KONKURRENTER

Bruger dine konkurrenter AdWords marketing, er de et skridt foran dig og du kan halte efter i kampen om besøgtrafik og salg.

ØØGET INDTJENING OG PRÆCIS MÅLING AF ROI

Giver mulighed for en høj fortjeneste, hvis du har en høj gennemsnitlig ordreværdi eller du kan skabe gensalg. Kampagner via Google AdWords skaber stor værdi fordi, at din annonce kun vises for potentielle kunder, der søger efter lige præcis det din virksomhed tilbyder. Desuden kan vi meget præcist måle hvad der skaber salg (ROI)

Hvordan foregår et AdWords-forløb med mig?

Arbejdet med AdWords indebærer typisk følgende overordnede trin:

01 / Foranalyse

Indhentning af info fra kunden – forståelse af din primære forretning, branchen, dine nærmeste konkurrenter, dine USP’er, hjemmeside og tidligere erfaring med AdWords m.m. Har du tidligere annonceret på Google, kigger jeg din konto igennem og anvender de gode resultater og justerer det der performer knap så godt.

Derudover skal vi have fastlagt hvilke typer kampagne du skal køre:

AdWords-annoncer er opdelt i kampagner, der igen er grupperet efter forskellige søgeord.

Kampagnerne kan opdeles i:

Generiske kampagner på bestemte søgeord, f.eks. ”mountain bike”
Brand kampagner på bestemte mærker kombineret med søgeord, f.eks. ”HOBO mountain bike”
Kategori-kampagner, der oftest anvendes til eksperimenter med søgeord, du er i tvivl om

02 / Opsætning af KPI’er (Key Performance Indicators)

Her klarlægges hvad du vil opnå med AdWords, og hvordan vi efterfølgende måler på resultaterne og performance.

Google AdWords kan benyttes på mange forskellige måder, vil du for eksempel opnå:

  • Flere salg af et givent produkt
  • Flere downloads af en app
  • Flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev
  • Øget kontakt til nye kunder via mail eller telefon

Eksempler på KPI’er hvis du er en webshop kunne være:

  • ROAS (Return On Ad Spend)
  • ROI (Return On Investment)

For andre virksomheder kan det være:

  • CPA (Cost per Acqusition) – Prisen for en ny kunde
  • CPL (Cost per Lead) – prisen for et nyt lead

Andre generelle kunne være:

  • Antal visninger, antal klik, annoncernes gennemsnitlige position i Google, salg, omsætning, konverteringsraten, ordreværdi m.fl.

03 / Søgeordsanalyse

Med afsæt i jeres forretning og den info jeg har fået, starter jeg på søgeordsanalysen. Her finder jeg generelle-, brand- og kategorisøgeord i forhold til købstragten. 

Analysen viser de søgeord, der kan være værd at satse på i forhold til jeres produkter/ydelser, og det nuværende indhold på hjemmesiden.

Her inddrager jeg forskellige metoder bl.a.:

  • Browsing (Din hjemmeside, konkurrenters, Amazon, blogs, sociale medier, værktøj som foreslår relevante søgeord)
  • Thinking (Klassisk brainstorming og systematisk tankegang)
  • Mining (Har du en tidligere eller nuværende kampagne kørende, kan vi kigge efter hvilke søgetermer som ligger bag de enkelte søgeord i din kampagne)

Researching (Jeg anvender mine analyseværktøjer til få indsigt i søgevolumen, trends og den forventede konkurrence) 

04 / Negativ søgeordsliste

Negative søgeord sørger for, at dine annoncer ikke bliver vist, når et specifikt ord vises i en søgestreng.
Disse er ekstremt vigtige i dagens konkurrenceprægede adwords-marked, og har 3 store fordele:

  1. De sænker din pris per konvertering
  2. Øger din CTR (procentvis andel af kliks i forhold til visninger)
  3. Kan hjælpe dig til et højere kvalitetsresultat

05 / Opsætning og opbygning af Google AdWords konto

  • Opsætning af indstillinger, bud, geografisk placering, søgeord osv.
  • Opsætning af struktur for kampagner
    Vi prioriterer vores tid efter kriterier som eksempelvis der hvor der er nok søgevolume, begrænset konkurrence på Google, du har de bedste produkter/serviceydelser, du har de bedste priser, du tjener flest penge.
  • Oprettelse af annoncer og relevante annonceudvidelser

06 / Opsætning af konverteringssporing

Annoncering uden at måle resultater og effekt er hovedløst. Derfor skal der spores hvordan annoncerne performer, og hvor mange som konverterer til et lead eller salg.

Opsætning af lead- og konverteringstracking afhængig af om du er en webshop eller ej.

Jeg kan opsætte eventsporing via Google Tag Manager eller som alternativ kan man sætte URL-tracking op i Google Analytics som et mål, hvis brugeren lander på en specifik underside. Jeg forbinder herefter din Google Analytics med AdWords og importerer de opsatte mål.

07 / Konverteringsoptimering

Gennemgang af relevante landingssider for kampagner og evt. teknisk optimering af landingssider ved behov.

Når brugeren først har klikket på annoncen og når til destinationen/landinssiden, er det utroligt vigtigt at denne har en hurtigt visningshastighed, er relevant for annoncen, hurtigt og tydeligt viser brugeren fordelene og indeholder Call-To-Actions etc. Dette har stor betydning for din konverteringsrate, dvs. hvor mangler følger vores opfordring til en bestemt handling og dit kvalitetsresultat i AdWords, hvilket påvirker din annoncers performance (pris for annoncering, placeringer på Google og visninger).

Vi sikrer således at der er et match imellem brugerens søgning, din annonce og din landingsside.

Nu er opsætningen på plads og kampagnerne kører. Herefter vil trinnene ikke blive fulgt slavisk, men i stedet variere på baggrund af en behovsprioritering.

08 / Løbende optimering

  • Udbygning af relevante søgeord – vi får indsigt i hvilke søgetermer som har udløst visning af vores annoncer. Så tilføjer vi de relevante og nye længere variationer af søgeord (long tail).

  • Udbygning af negative søgeord – vi tilføjer løbende ekskluderende søgeord til dine kampagner således, at dine annoncer ikke bliver vist for irrelevante søgninger

  • Justering af budgivning efter performance
    Vi afgiver manuelle bud, så vi kan styre, hvor mange penge der maksimalt må bruges på hver enkelt bud. Det bud kan så ændres i takt med, at vi får noget statistik for kampagnes effekt og hvor mange penge det har kostet af dit budget. Budgivning kan også justeres efter enheder såsom desktop, tablet eller mobile.

  • A/B Splittest af annoncer – vi tester hele tiden annoncer, sletter ikke-performende annoncer, skriver nye annoncer, tester igen.

09 / Månedlig rapportering

I vil naturligvis altid have adgang til jeres konto og kan løbende følge med i udviklingen. 

Sidst på måneden modtager i en rapport, så I får overblik over udviklingen og resultaterne. Har I spørgsmål, så gennemgår jeg den gerne sammen med jer. 

KONTAKT MIG OG FÅ ET UFORPLIGTENDE TILBUD 

Close Menu

Har du brug for hjælp til din online markedsføring?

Har du udfordringer som du ønsker hjælp til? Så tag fat i mig, så tager vi en ganske uforpligtende snak om, hvordan jeg bedst kan hjælpe dig!