Ny professionel hjemmeside?
- Den ultimative guide til vigtige overvejelser før køb

Der var en tid hvor professionelle hjemmesider så ud som LEGO’s på nedenstående billede. Der er sket meget på de 22 år!

Denne guide vil gennemgå 9 essentielle overvejelser, du bør gøre dig, før du vælger hvilket webbureau eller freelancer at samarbejde med. Og samtidig giver jeg gode råd til, hvad der kræves af en ny professionel hjemmeside for at den får succes her i 2019.

LEGO's hjemmeside i 1996

Går du med tanker om at få udviklet en ny professionel hjemmeside eller opgraderet din eksisterende?

Så er denne guide til dig. Her vil jeg give dig gode råd til, hvilke overvejelser du bør gøre dig, før du vælger hvem som skal udføre opgaven for dig.

Jeg har været ansat i et webbureau med +100 færdiggjorte hjemmesideprojekter leveret til vidt forskellige typer af virksomheder, indenfor både B2C og B2B, og derfor har jeg fra sidelinjen fået et indblik i at styre processen fra den spæde idé til lancering af den nye hjemmeside. Jeg ved hvad der kræves af en ny professionel hjemmeside for at den får succes i dag.

At få succes og det maksimale ud af sin hjemmeside kræver en holdindsats. Desuden vil forløbet kunne blive afkortet markant, hvis man som kunde gør sig en række tanker før man kontakter en leverandør, og ikke mindst har materiale såsom billeder klar.

Desto bedre du er forberedt, desto mere attraktiv er du som kunde. Og samtidig afhænger prisen på din hjemmeside ofte af, hvor meget rådgivning du får brug for undervejs i processen.

9 helt essentielle overvejelser ved køb af ny hjemmeside

Indholdsfortegnelse med tjeklisten:

Betragt din nye professionelle hjemmeside som en langsigtet investering

Med mindre du forventer at få udviklet en ny igen om et par år? Hvis ikke, så bør du først og fremmest tænke på din nye hjemmeside som en langsigtet investering. Dermed skal du være opmærksom på at sammenligne det langsigtede afkast, og de besparelser du kan opnå, med den investering du skal foretage i dag.

Det kan nemt blive dyrt at vælge for billigt

Har du udelukkende fokus på det du betaler for hjemmesiden lige nu, så kan det ende med at koste dig mange penge på sigt. Enten i tabte indtægter fra potentielt mersalg, eller ekstra udgifter som du ville have sparet hen ad vejen, hvis du betalte mere her og nu. En professionel hjemmeside skal derfor være ”fremtidssikret”, og let kunne tilpasses løbende i takt med at din virksomhed udvikler sig.

Derfor er den tid, du benytter på at undersøge markedet, før du køber hjemmeside, hurtigt tjent ind igen.

Hvad kræves der af en ny professionel hjemmeside i dag?

1. Et klart fokus på hjemmesidens formål

Jeg oplever ofte at der primært fokuseres på en hjemmesides design og grafiske udtryk. Desværre uden megen overvejelse omkring hjemmesidens egentlige formål, at opfordre til en bestemt handling, f.eks. at købe et produkt eller at kontakte dig (kaldes konverteringsoptimering).

Når man udvikler en hjemmeside, så er det ikke blot et flot grafisk visitkort. Man skal have et salgsminded sind, så målet altid vil være at øge bundlinjen i din forretning.

For de flestes vedkommende er en hjemmeside ikke længere blot et flot digitalt visitkort eller udstillingsvindue, men et sælgende site som skal skabe salg eller henvendelser fra nye potentielle kunder.

Derfor er det essentielt, at din side er konverteringsoptimeret, brugervenligt og kan findes på Google. Google finder nemlig ikke din hjemmeside af sig selv. Vil du en dag arbejde aktivt med søgemaskineoptimering, så starter man altid med en teknisk SEO-gennemgang, som er fundamentet for at dine søgeord kan få høje placeringer i søgeresultaterne.

Brugervenlighed og søgemaskineoptimering er i dag tæt forbundne. Ligger din side først godt på Google for dine vigtige service- eller produktsøgeord, kan du spare mange penge til annoncering online fremover. SEO er uden tvivl en af de vigtigste online kanaler, når man skal markedsføre sin hjemmeside/webshop og drive potentielle kunder herind.

Det er vigtigt at konstruere en ny hjemmeside på en logisk og velovervejet måde, så de besøgende rent intuitivt let kan finde rundt, og samtidig bliver “guidet” hen imod en aktiv handling med få klik. Desuden er det vigtigt, at den bliver opbygget korrekt for at Google kan finde den, og lever op til retningslinjerne.
Datadrevne webbureauer, bruger ikke blot sin mavefornemmelse som grundlag for webdesignet. De anvender statistisk fra sporingsprogrammer. Et eksempel er Hotjar, der optager videoer og indsamler statisk fra de besøgendes færden rundt på sitet. Derfor ved de hvad der virker, og hvad der ikke gør.

2. Optimeret efter Googles retningslinjer

Selvom du lige har fået lavet en spritny og flot hjemmeside af dit webbureau, så er det slet ikke sikkert, at Google kan finde den. De fleste webbureauer som arbejder med små virksomheder, leverer ofte kun et webdesign. De gode har også tænkt brugervenlighed og konverteringsoptimering ind i dit webdesign. Men det er langt fra en selvfølge, at de følger Googles retningslinjer for webmastere og kender til de løbende tekniske SEO succesfaktorer.

Når du søger webbureau næste gang du vil have en ny hjemmeside, så er det en god idé at vælge et bureau som tænker design, brugervenlighed, konverteringsoptimering og teknisk SEO ind i sin udvikling.

På denne måde får du en sælgende side, som er klar til at rangere i Googles søgeresultater, og du sparer samtidig pengene det ville koste at lade et SEO-bureau stå for den tekniske opsætning efterfølgende. 

3. Mobilvenligt webdesign

Over 50 % af alle brugere anvender i dag en smartphone, når de surfer rundt på internettet. Derfor er det essentielt at din hjemmeside er responsiv.
Responsivitet betyder at din hjemmesides design tilpasser sig forskellige skærmstørrelser, uanset om din hjemmeside besøges fra en smartphone, tablet eller bærbar.

Er det ikke en del af prisen for din nye hjemmeside, bliver det en tung ekstraomkostning, hvis det skal gøres senere.

4. Hurtig og stabil hosting

Nogle webdesignere tilbyder dig muligheden for at tilkøbe hosting af hjemmesiden hos dem. Det kan der både være fordele og ulemper ved. Der er mange forskellige faktorer der spiller ind, når du skal vælge webhosting.
Du bør derfor have gjort dig nogle tanker omkring dit behov, inden du vælger hvor din nye hjemmeside skal hostes henne.

Prøv at stille dig selv spørgsmål som disse:

• Hvor mange besøgende regner jeg med, at min hjemmeside får om måneden?
• Er der nogle dage, hvor der kommer ekstra mange besøgende?
• Nogle specielle tidspunkter?
• Har jeg styr på sikkerheden på min hjemmeside, eller skal min hostingudbyder stå for det?
• Har min hostingudbyder backups liggende klar, hvis min side bliver lagt ned?

Noget af det vigtigste ved hosting er naturligvis, at din hjemmeside kører stabilt, og ikke har ”nede tid”. Hosting har også en stor indflydelse på din visningshastighed, altså hvor lang tid det tager for din side at blive vist for de besøgende. Desto længere tid, det tager for webserveren at svare, desto langsommere vil din side også virke.

Antallet af sekunder som det tager for din hjemmeside at blive vist for den besøgende, er afgørende for hvor mange som bliver på din hjemmeside, og andelen som konverterer til et salg. Desuden er det afgørende for dine muligheder for at opnå høje placeringer på Google.
Du kan let teste din egen hjemmesides hastighed online ved at klikke her. Sørg for at trykke på Stockholm, der hvor du kan vælge hvor der skal testes fra, hvis din side er et .dk domæne.

Det er desuden vigtigt, at dit webbureau sørger for at hastighedsoptimere din nye hjemmeside, og dermed nedsætter loadtiden. Dette kan blandt andet gøres ved at komprimere billeder, CDN, samlet CSS, minified indhold m.m. 

5. Sikker og opdateret

Sikkerhed er desværre blevet et vigtigt emne i dag, da hackere og virusangreb er blevet en konstant trussel for hjemmesideejere. 

Sørg for at du selv eller dit webbureau, bl.a. sikrer din side med en stærk serversikkerhed, et godt backupsystem og jævnlige opdateringer. Flere webbureauer, tilbyder en serviceaftale som kan sikre dette.

6. Vælg et CMS der passer til dine behov

CMS står for Content Management System. Et CMS er overordnet en platform, der kommer som en pakkeløsning, og giver dig mulighed for at lægge indhold op på din hjemmeside. Her kan én eller flere brugere redigere, opdatere og vedligeholde hjemmesidens indhold. Det kan være lidt af en videnskab at sætte sig ind i alle de forskellige CMS-systemer som findes på markedet, og ikke mindst vælge iblandt dem. For hvilken er bedst? 

Der findes virksomheder som får udviklet deres helt eget unikke CMS fra bunden af til deres hjemmeside. Det bliver dog hurtigt rigtig dyrt, da systemet skal vedligeholdes for at det kan blive ved med at fungere optimalt. Imens andre anvender de allerede eksisterende open-source systemer som findes. CMS-systemer såsom WordPress, Joomla og Umbraco er gratis at anvende, meget brugervenlige og giver dig mulighed for at forme hjemmesiden, lige som du har lyst.  

WordPress, Joomla og Drupal er de nuværende markedsledere. WordPress er dog det absolut mest populære system i verden, og de sidder på næsten 60 % af markedet for CMS platforme. Endvidere kører 30 % af alle hjemmesider i verden på CMS systemet WordPress. Vi har i CoWeb derfor valgt at specialisere os i WordPress, og i langt de fleste tilfælde kan alle vores kunders ønsker også opfyldes i dette system.

Open-source platformene har mange store fordele. Eksempelvis at det er let at administrere og vedligeholde for hjemmesideejeren efterfølgende. Vi udvikler selv skræddersyede plugins, funktioner og temaer til vores kunder, så de efterfølgende selv kan oprette nye medarbejdere, cases, referencer, nyheder eller hvad end de har brug for. Dermed kan du selv oprette nye undersider og fylde dem med lækkert indhold – selvom du ingen kendskab har til at programmere eller anden erfaring med hjemmesider.

Desuden så er det en kæmpe fordel for dig, at det er let at overtage for et andet webbureau eller freelancer, hvis du en dag vil skifte til en anden leverandør.

Men nu tænker du sikkert…

7. Hvad koster en ny professionel hjemmeside så at få lavet?

Det er desværre umuligt at give et entydigt svar på. Det kan være alt fra få hundrede kroner til flere millioner. Det som bestemmer din hjemmesides pris, er hvad du forventer af den.

Skal din hjemmeside for eksempel have:

– Tekst skrevet af en tekstforfatter til dit site?
– Unikt og detaljeret webdesign? (Det tager længere tid at udarbejde et detaljeret og unikt kodet design, frem for et simpelt men flot design).
– Professionelle billeder eller video?
– Hvor mange undersider skal den indeholde?
– Hvilken funktionalitet skal den indeholde?
– Skal du have en webshop tilknyttet?

Tjek op på din leverandør, hvilke referencer har de, hvordan er deres kundeudtalelser og se cases for deres tidligere arbejde. Typisk udvikles en hjemmeside løbende i takt med at din forretning vokser. Derfor bør du sikre dig, at din leverandør også har kompetencerne til at udvikle mere specialiserede funktioner.

Det kan være rigtig dyrt, at skulle skifte samarbejdspartner. Et skifte kræver, at du bruger kostbar tid på at undersøge markedet igen. Foruden nye møder og tilbudsindhentning ved potentielle leverandører, skal du også til at sætte dem ind i hvad du vil have. Samtidig skal bureauet også bruge sin tid på at finde ud af hvad din tidligere webudvikler har lavet på din hjemmeside.

En ny professionel hjemmeside bør i sagens natur udvikles af professionelle. Skal du have specialudviklet funktioner, eller har du en større webshop, så er dette især vigtigt. Jeg har til tider oplevet, at webbureauet skulle overtage opgaver fra freelancere, som undervejs fandt ud af at de ikke kunne løfte opgaven. Har deres udviklingsarbejde samtidig ikke været godt ind til da, så ligger der meget arbejde i at få sat sig ind i det, og ikke mindst få ryddet op.

Man kan få hjemmesider til helt utroligt billige priser i dag. Men typisk er det en webudvikler som har købt et færdiglavet låst tema, som bliver rettet til hist og her, så det passer til kunden. Dermed får du et flot standarddesign – men et låst tema som ikke kan ændres senere.

Dermed siger jeg ikke, at det ikke kan være en god løsning – for mange små virksomheder kan det være en rigtig god løsning. Man skal blot være opmærksom på de faldgruber der kan være her, og ikke forvente at et webbureau skaber et unikt design, udviklet til dig og dine behov for 5.000 kr.

Undgå hovedpine og ubehagelige overraskelser. Jeg anbefaler at få din professionelle hjemmeside udviklet af professionelle webudviklere.  

Webdesign er med årene blevet meget mere lettilgængeligt og brugervenligt. Men desværre tror mange, at de let kan lave deres egen hjemmeside selv. I praksis kommer de ofte til at bruge rigtig lang tid på projektet, og hjemmesiden bliver sjældent professionel.

Det er virkelig ærgerligt, for tid er jo kostbar, og noget af det mest dyrebare vi har. Samtidig bliver billige eller gratis hjemmesider hurtigt bekostelige, når de ikke sælger tilstrækkeligt.

8. Er du bundet til en abonnementsaftale?

Husk ligeledes at se på din aftale som en helhed. Ved visse webdesignere, skal du binde dig til dem i x antal måneder eller år. Ofte med en pris på x antal tusinde kroner. Noget mange ikke er opmærksomme på, når de underskriver en eventuel aftale med en leverandør.

Det kan derfor for nogle lyde meget skræmmende at en ny hjemmeside koster 21.000 kroner. Hvorimod en månedlig pris på 583,3 kr. med en bindingsperiode på 3 år, vil lyde mere spiseligt for langt de fleste. Prisen er den samme, men blot fordelt i små bidder over en længere periode. 

En god idé er derfor at forsøge at beregne de samlede udgifter sammen og sætte det op i mod, hvad du kan få hos de forskellige webbureauer. På denne måde vil du finde frem til dem, der kan levere det du ønsker til den helt rigtige pris, og forhåbentlig indgå i et samarbejde begge parter bliver tilfredse med.   

9. Ejer du eller dit webbureau hjemmesiden?

I forlængelse af snakken om disse abonnementsaftaler, bør du også være opmærksom på om du selv ejer hjemmesiden. 

Nogle webbureauer ejer nemlig reelt sitet, og du kan derfor ikke opsige abonnementet uden også at “miste” din hjemmeside. 

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0 0 votes
Article Rating