Sådan undgår du at blive snydt af dit digitale bureau

Jeg har for nylig overtaget en kunde fra et bureau, som ikke havde rent mel i posen. Det gav mig inspiration til, at skrive et indlæg omkring hvad du skal være opmærksom på, for at undgå at blive snydt af dit nuværende eller fremtidige digitale bureau.

At vælge et digitalt bureau eller freelancer kan være lidt af en jungle. Det er en kompliceret proces og kan være svært at gennemskue.
Ikke nok med, at man skal finde den rette leverandør, så skal man også sætte sig ind i hvad der kræves for at ens nye website, SEO eller andet får succes.

Derfor vil denne guide hjælpe dig på vej med 7 gode råd til, hvad du bør holde øje med.

Listen med de 7 ting du bør være opmærksom på

1. Tilhører det udførte arbejde dig?  

Er det absolut vigtigste punkt på listen. Sørg for at sikre dig, at det udførte arbejde rent faktisk tilhører dig og ikke bureauet. Skal du eksempelvis have udført linkbuilding arbejde, er de links du køber af dit bureau så permanente? Eller bliver de fjernet når du opsiger samarbejdet?

Der er faktisk nogle bureauer i DK som praktiserer dette, hvilket var tilfældet for vores nytilkomne kunde, så i princippet er du bundet til bureauet, og du mister alt det udførte arbejde – og vi skulle derfor i gang med linkbuilding stort set fra bunden.

Arbejder du med andre digitale kanaler såsom Facebook, skal du ligeledes sørge for at Facebook-annoncekontoen tilhører dig. Hvis bureauet opretter annoncekontoen for dig, så kan du ikke senere hen overtage ejerskabet, da bureauet ikke har mulighed for at overføre det.

Som vi alle ved, så er førstehåndsindtrykket afgørende. Du bør derfor have det i baghovedet, når du skal skrive overskriften, da det er det første som vil fange læserens opmærksomhed. Derfor bør du skrive nogle udkast til “killer” overskrifter som indeholder relevante nøgleord. Undersøgelser viser at overskrifter med ulige numre, har en større sandsynlighed for at blive klikket på. Desuden bør du lave grundig research af de andre aspekter som skaber gode overskrifter før du kaster dig ud i din egne kladder. Du kan eksempelvis læse mere og finde inspiration til din næste overskrift her.

2. Buy-in: hvor stor er barrieren for at komme ud af samarbejdet igen?

Pas på hvis der er for stort et buy-in – enten i tid eller rent økonomisk. 
Det kan være en indikation af, at bureauet er bange for om de gør deres arbejde ordentligt.

Skal du f.eks. betale et stort beløb for overhovedet at komme i gang?
Eller skal du allerede fra starten binde dig til et bestemt antal måneder?

Du bør være ekstra opmærksom hvis det er tilfældet. I de fleste digitale bureauer starter aftalens løbetid ved 3 måneder inden for SEO, hvilket er normalt for branchen, da det særligt giver mening, idet man ligger en ret stor indsats i opstartsfasen, som først bliver betalt hjem senere. SEO er en tidskrævende proces og skal ideelt set betragtes som en langsigtet investering, men når de organiske besøgende først begynder at komme, kan det også mærkes i kroner og øre. Men en 5-års binding som nogle danske bureauer har, kan på ingen måde forsvares. Derfor skal du altid være kritisk overfor lange bindinger og forhandle dem ned. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så skal du vælge nogle andre.

3. Hvor mange kontaktpersoner får du tilknyttet?

Får du 3-5 forskellige kontaktpersoner indenfor samme bureau med forskellige specialer, såsom Google annoncering, Facebook, SEO osv., så kan du være sikker på, at der er nogle synergieffekter som går tabt, fordi at de afdelinger ikke nødvendigvis taler sammen. Foruden at det er irriterende for dig, at du skal have så mange forskellige kontaktpersoner i det daglige. De vil ikke alle sammen kende dig lige godt, derfor er det super vigtigt at du har én kontaktperson, som kender dig og projektet – og derfor kan uddelegere arbejdet til de forskellige relevante personer og følge op.

4. Har du adgang til din Google Ads eller Faceboook-annoncekonto?

Hvis ikke, så er det et klart faresignal. Det er uacceptabelt hvis du som kunde ikke har eller kan få adgang til at se de rapporter som ligger på den aktive annoncekonto. I mine øjne er den virkelige årsag bag nærmere, at dit bureau skjuler sandheden og decideret snyder dig, eksempelvis ved at overfakturere dig for annonceforbruget. Du bør derfor afbryde dit samarbejde øjeblikkeligt.

Min kerneværdi er at være en transparent freelancer, som er din samarbejdspartner og ikke din gidseltager. Derfor låser jeg ikke annoncekontoer, og mine samarbejdspartnere bliver ikke mødt af undskyldninger, såsom ”det er en forretningshemmelighed” eller ”intern virksomhedspolitik”. Jeg tror på mine evner til at skabe gode resultater, og jeg er ikke bange for at fortælle og forklare om annonceresultaterne. Jeg præsenterer ikke kun resultaterne, da jeg mener at Facebook og Google Ads også er et fantastisk værktøj til at opnå en større kundeindsigt, så selvfølgelig skal mine samarbejdspartnere have indblik i de data som bliver genereret!     

5. Forventningsafstemning inden samarbejdet

Det er vigtigt at forventningsafstemme fokusområder såsom: hvad regner vi med at opnå, og hvordan måler vi på resultaterne? Der er nemlig rigtig stor forskel på, hvordan digitale bureauer måler på resultaterne.

Hvis man for SEO f.eks. måler på søgeordenes rangering i generelle termer, så kan nogle bureauer finde på, hvis I har aftalt 40 fokussøgeord, at tage de 10 nemmeste. Når man så efterfølgende kigger på resultaterne, så ser det rigtig, rigtig godt ud for de overordnede rangeringer – og det gør det jo som sådan også – men det var primært fordi at man valgte søgeord, hvor der er lavest konkurrence.

Når man skal sætte gode mål for SEO, så overvej i stedet udviklingen i den organiske traffik, og specielt “kvalitetstrafik” i form af potentielle kunder der kan blive til leads og konvertere – altså dem der i sidste ende giver i kroner og ører. Vær skarp på dine KPI’er – fx konverteringer. Bed desuden om en plan for hvad der skal laves, og hvor du som eksperten indenfor din branche, kan komme med dine inputs til strategien.

6. Brug redskaber til at tjekke dit digitale bureaus arbejde

Er en god ide, hvis du allerede har et samarbejde, og hvis du har lidt svært ved at gennemskue deres rapporter og hvad de egentlig har lavet. Hvis du eksempelvis køber linkbuilding – så kan du via betalingsværktøjer såsom Ahrefs og Majestic tjekke udviklingen, hvilke links er nye og holde øje med om de forsvinder igen. 

Alternativt kan du søge hjælp fra en 3. part, med de rette kompetencer, til at foretage en objektiv vurdering af det udførte arbejde du betaler for. Det kunne være venner, bekendte, et andet bureau eller en freelancer.  

7. Har du tillid til dit bureau? Lav et baggrundtjek

Er det veletableret og har det erfaring?

Indgangsbarriererne er meget lave i denne branche. I dag kræver det dybest set blot en computer og internetforbindelse, så er man i gang.
Derfor dukker der nye op hele tiden, men det er de færreste som er dygtige nok til at skabe et reelt overskud og etablere sig på længere sigt.

Undersøg om det er veletableret og har erfaring. Tjek regnskabet, opstartsår, trustpilot. Læs cases og se referencer. Skulle du ansætte en ny medarbejder, ville du sandsynligvis ringe vedkommendes referencer op for at høre mere om personen. Hvorfor så ikke gøre det samme, når du skal vælge ny hjemmesideleverandør?

I denne branche kan det blive rigtig dyrt at vælge for billigt i første omgang. Nogle billige digitale bureauer eller freelancere tager mere komplicerede opgaver ind, som de ikke er i stand til at løse. Og derfor må de skifte leverandør undervejs – så bliver projektet udsat og du får en dyr ekstraomkostning. Så må du starte fra ny, og foruden nye møder og indhentning af tilbud ved nye potentielle leverandører, skal du også til at informere dem om hvad du vil have igen. Samtidig skal leverandører også bruge sin tid på at finde ud af hvad din tidligere leverandør har lavet på din hjemmeside.

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of
Luk menu

Har du brug for hjælp til din online markedsføring?

Har du udfordringer som du ønsker hjælp til? Så tag fat i mig, så tager vi en ganske uforpligtende snak om, hvordan jeg bedst kan hjælpe dig!